Tomasz Citak

Tomasz Citak. Absolwent Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie skrzypiec i kompozycji oraz uczestnik programu erasmus w Universität der Künste w Berlinie w klasie kompozycji. Od początku studiów aktywnie działa w sferze muzyki jako skrzypek, altowiolista, kompozytor, aranżer i dyrygent. Jest laureatem pierwszej nagrody na konkursach kompozytorskich takich jak, 1 Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski w Toruniu czy 5 Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski „Sinfonietta per sinfonietta” pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego. Jednym z ważniejszych osiągnięć jest prawykonanie kompozycji „Sinfonii concertante” na instrumenty solowe i orkiestrę symfoniczną, dedykowanej zespołowi „Sepia Ensemble”, które odbyło się w filharmonii dolnośląskiej w Jeleniej Górze. Współpracował nad wieloma projektami muzycznymi do których tworzył autorska muzykę m.in do spektaklu „Próba” na podstawie dramatu Bogusława Shaeffera czy widowiska muzyczno-teatralnego „PostKarnawał”. Jest współzałożycielem i członkiem polsko-palestyńskiego zespołu Bukra, który łączy brzmienia i kultury arabską i polską. Jako aranżer, skrzypek, dyrygent, współpracuje z wieloma artystami i zespołami z całej Polski takimi jak Jacek Piskorz, Leszek Możdżer, Piotr Scholz, Humam Ammari, Adam Lemańczyk, Daniel Moszczyński, Michał Pilas, Rebeka, QLHEAD, Loop Trigger, PWS, Bibobit, Smutne Piosenki, Kakofonikt, Weezdob Collective, chór „Pogłosy”, Weiss Video Orchestra, Bubliczki. Aranżacje jego autorstwa były wykonywane m.in na festiwalu Jazz nad Odrą przez zespół Wezzdob Collective wraz Leszkiem Możdżerem. Jako członek zespołu Poznań Jazz Philharmonic Orchestra występował z wybitnym gitarzystą Stanleyem Jordanem.

C’ad na lirę korbową i kwintet smyczkowy

C’ad to kompozycja oparta na technice dodekafonicznej. Czynnikiem formotwórczym jest rozwinięcie dziesiętne liczby „π ” (pi). Seria zbudowana jest na intuicyjnym przypisaniu dźwięków do cyfr od 1 do 9 z pominięciem zera i składa się na nią kolejnych 200 cyfr rozwinięcia dziesiętnego. Główna myśl muzyczna staję się bazą do licznych modyfikacji i przetworzeń w kolejnych fazach utworu. Przypisane do niej kontrapunktujące warstwy muzyczne (również oparte na schemacie rozwinięcia dziesiętnego “pi” jednakże w formie interwałów czasowych określonych przez wielkości cyfr od 1 do 9), realizowane są przez instrumenty towarzyszące wchodzące w skład kwintetu smyczkowego. Inspiracją do stworzenia tego typu formy i kompozycji, były próby poszukiwania nowych brzmień instrumentu jakim jest lira korbowa.